MPC guna platform dalam talian untuk bantu perniagaan terjejas akibat COVID-19

KUALA LUMPUR,. Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) telah menggunakan beberapa platform dalam talian untuk membantu perniagaan mengurangkan kesan akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), serta untuk menyokong produktiviti dan pertumbuhan perniagaan mereka.

Antara platform dalam talian adalah portal Unified Public Consultation (UPC) untuk mendapatkan maklum balas orang ramai mengenai pindaan terhadap peraturan sedia ada dan merangka peraturan baharu.

Ia juga menganjurkan sesi webinar yang menyentuh topik-topik menarik dengan menampilkan golongan pakar dan pengamal industri, Klinik Penasihat Maya Perniagaan, serta Bimbingan Mentor dalam Perniagaan secara Maya untuk menyokong perniagaan bangkit semula setelah terjejas berikutan penularan COVID-19.

“Sehingga Mei 2020, lebih dari 10,000 pengguna telah mendaftar di portal UPC untuk memberikan maklum balas dan cadangan mereka mengenai peraturan dan lebih dari sesi 100 webinar telah diadakan, ia telah dihadiri oleh lebih daripada 30,000 peserta,” kata MPC dalam satu kenyataan hari ini.

Selain itu, ia juga menunjukkan bahawa dalam tempoh yang sama, lebih daripada 200 syarikat telah mendaftar secara online untuk Klinik Penasihat Maya Perniagaan, yang telah mencatat tahap kepuasan sebanyak 93 peratus.

“Untuk Bimbingan Mentor dalam Perniagaan secara Maya, sebanyak 50 usahawan telah mengikuti program ini pada Mei 2020,” katanya.

Timbalan Ketua Pengarah MPC Zahid Ismail berkata peralihan ke arah pendigitalan sangat penting berikutan PKP.

“Sasaran kami adalah untuk membawa aktiviti produktiviti kepada setiap perniagaan yang menghubungkan kepada Internet,” katanya.

— BERNAMA

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus (0 )